Steeds meer camperaars kiezen tegenwoordig voor een automaat. En eerlijk is eerlijk: het rijdt heerlijk ontspannen, zeker op lange routes. Maar zodra je met je camper de bergen in gaat, komen er uitdagingen bij. Denk aan hellingen, scherpe haarspeldbochten en lange afdalingen die je remmen flink op de proef stellen. In dit artikel ontdek je alles wat je moet weten om veilig en comfortabel met een automatische camper in de bergen te rijden: van de juiste automaatstanden tot slimme remtechnieken en een checklist vóór vertrek. Zo ga je goed voorbereid op pad.
Een automaat is enorm handig. Het maakt zelf schakelen overbodig, omdat de camper zelf het schakelmechanisme beheert. Op basis van het toerental, de rijomstandigheden en de gaspedaalstand zal de camper zonder morren en schokken overschakelen naar een andere versnelling. Dat kan enorm handig zijn, maar het kan ook een uitdaging zijn, bijvoorbeeld op hellingen of in de bergen.
Een camper is zwaarder, langer en minder wendbaar dan een personenauto. Dat merk je extra in de bergen:
Steile hellingen: de motor moet harder werken, zeker met volle belading.
Lange afdalingen: de zwaartekracht trekt aan, waardoor je remmen snel heet kunnen worden.
Bochten & haarspeldbochten: door de lengte en overhang van een camper moet je extra ruim insturen.
Gewicht: hoe zwaarder de camper, hoe belangrijker het wordt om slim te schakelen en je snelheid te controleren.
De camper zal zich dus snel moeten aanpassen aan heel andere rijstijlen. En een hoge versnelling en een laag toerental, oftewel het nieuwe rijden zoals we dat kennen in Nederland, zal snel plaats moeten maken voor toeren maken. Daarom vraagt rijden in de bergen met een automaat nét wat meer kennis en voorbereiding.
Als je een helling oprijdt, zal de motor flink worden belast. Zorg ervoor dat je voldoende toeren maakt om de motor niet te oververhitten wanneer je bergop rijdt. Hier zal het toerental oplopen en zul je in een lagere versnelling moeten rijden in de bergen. Een hoge versnelling, zoals op vlakke stukken, zal niet veel goeds doen. Bij een te hoge versnelling kom je nauwelijks vooruit en dit is slecht voor de motor.
Als je gaat afdalen met de camper is het juist zaak om je voertuig goed onder controle te houden. De zwaartekracht helpt een handje, dus remmen is noodzakelijk. Wees niet bang om te remmen, maar maak daarbij niet alleen gebruik van de voetrem. Moderne automaten hebben een 'B' of 'S' stand die is bedoeld om te helpen bij het afdalen (Brake) of om meer vermogen te leveren (Sport). Bij bergafwaarts rijden moet je regelmatig de remmen laten afkoelen door gas te geven. Het is belangrijk om de remmen niet te veel te belasten tijdens het afdalen, omdat dit kan leiden tot oververhitting en verlies van remkracht.
Wegen in de bergen zitten vol met bochten en haarspeldbochten. Daar ontkom je niet aan en dat is best een uitdaging, vooral met een camper.
Het is belangrijk hier voorzichtig te rijden en te anticiperen op schakelen, zodat je veilig door de bochten komt. Soms zijn er zelfs delen waar je ook rekening moet houden met voorrang geven en nemen. Bij het inhalen van een fietser moet je in de bergen richting aangeven en hulde geven aan hun moeite.
Als je met een automaat in de bergen rijdt, worden veel schakelmomenten automatisch geregeld. Dat geeft wat rust, maar het betekent niet dat je als bestuurder niets hoeft te doen. Het is namelijk belangrijk om goed op te blijven letten en soms kun je beter kiezen voor handmatig schakelen.
Gebruik 'D', de 'Drive' stand, tijdens het rijden, maar blijf alert en schakel naar 'S' of 'M' (Manual) als de automaat blijft pendelen tussen versnellingen.
Houd het toerental goed in de gaten. De automaat kan veel toeren maken en dan is het een goed moment om te kiezen voor handmatige bediening.
Wees voorzichtig in de bochten. Laat de auto vaart minderen en rijd in een lage versnelling de bochten door.
Gebruik geen cruise control. Deze functie is niet geschikt voor rijden in de bergen, zowel bergop als bergaf.
Gebruik de motorrem. Door langdurig gebruik van de voetrem kun je remkracht verliezen en kan het voertuig oververhit raken.
Vermijd het intrappen van het gaspedaal. Als je het gas intrapt, wordt het moeilijk de snelheid te reguleren met remmen.
Anticipeer op lange afdalingen door een lage versnelling te kiezen op lange wegdelen.
Als je extra moet remmen, trap dan liever de rem kort en krachtig in. Continu bijremmen zorgt namelijk voor overbelasting en oververhitting. Gebruik de rem dus liever kort zodat de remmen erna even kunnen afkoelen.
Houd er rekening mee dat stijgend verkeer voorrang heeft boven dalend verkeer, maar dat bussen en vrachtauto's doorgaans altijd voorrang hebben. In de bergen gelden andere regels dan je misschien gewend bent.
Bij elektrische voertuigen kan regeneratief remmen worden gebruikt om energie terug te winnen tijdens het afdalen.

Als je dit zo leest, lijkt het misschien alsof rijden met een automaat in de bergen alleen maar extra hindernissen oplevert. Maar niets is minder waar. Rijden met een automaat heeft namelijk heel veel voordelen, vooral in de bergen.
Hoe je het ook bekijkt, rijden in de bergen met een automaat geeft je meer ademruimte en rust. Je hoeft namelijk niet al het werk zelf te doen. Je hoeft niet continu te schakelen en daardoor kun jij je beter focussen op het verkeer en het sturen van de camper.
Een ander voordeel van een automaat is dat het lekker zuinig rijdt. Het elektrische voertuig staat misschien bekend om het zuinig rijden, maar een automaat op zich is al een hele verbetering. Door slim te schakelen bespaar je brandstof en slijtage. En dat betaalt zich snel terug.
Je weet vast wel dat het een fikse uitdaging kan zijn om weg te rijden in de bergen. Vooral als je op een helling geparkeerd staat, kan een handgeschakeld voertuig snel wegrollen of moeilijk onder controle te houden zijn. Een automaat zal daarentegen het terugrollen voorkomen en laat je gecontroleerd optrekken, zodat je genoeg trekkracht hebt.
Vind je het fijner om zelf de controle te hebben over het voertuig? Dan kun je er altijd voor kiezen om handmatig te schakelen. Dat biedt je het beste van twee werelden. Vooral als je een held was in de hellingproef kun je soms betere inschattingen maken qua afremmen, versnellen en schakelen.
Omdat een automaat het schakelen grotendeels voor zijn rekening neemt, kun jij je focussen op de omgeving en de weg. En daarmee is het rijden door de bergen een stuk veiliger. Je kunt snel reageren bij vallende stenen, het plotseling remmen van andere voertuigen of een langere remweg door regenval of sneeuw.
Rijden door de bergen heeft zo zijn eigen uitdagingen en risico's waar wij als Nederlanders misschien niet zo bekend mee zijn. Om je veilig op weg te laten gaan, geven we je graag nog wat tips mee. Zo houd jij je voertuig in goede conditie en blijven jij en medepassagiers veilig. Het is aan te raden om oefeningen te doen in Nederland op kleine hellingen voordat je in de bergen gaat rijden.
In de bergen moet je altijd oppassen voor vallend gesteente. Hier wordt onderweg ook volop voor gewaarschuwd. Op veel routes zal het risico zijn verminderd door netten en afzettingen, maar het is belangrijk altijd alert te blijven.
De omstandigheden op de weg zijn onvoorspelbaar, vooral in de bergen. Daarom is het belangrijk om voldoende afstand te bewaren tot andere voertuigen. Je weet tenslotte nooit wanneer je opeens moet remmen of moet uitwijken.
Met de juiste voorbereiding en kennis wordt rijden in de bergen met een automaat niet spannend, maar juist ontspannen en veilig.
Ben je nog op zoek naar een camper met automaat die perfect geschikt is voor berggebieden? Bekijk ons aanbod bij CamperDeluxe en laat je adviseren door onze specialisten.
Ben je geïnspireerd geraakt om te gaan kamperen met een camper? Bij Camper Deluxe huur of koop je makkelijk een camper voor een onvergetelijke reis. Wil je weten welke campers beschikbaar zijn? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Wij zijn het beste telefonisch te bereiken op +31 (0) 522 48 05 48 of via de mail: info@camperdeluxe.nl.
Heb je vragen of hulp nodig bij het kopen van een oude camper? Je kan telefonisch of per e-mail contact met ons opnemen. Op onze contactpagina kan je ook een bericht sturen via ons contactformulier.
We helpen je graag verder!